افزایش قد در بزرگسالی ممکن یا غیر ممکن؟

  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۰۹:۰۲ ب.ظ

افزایش قد در بزرگسالی

سوالی که ذهن اغلب افراد را درگیر می کند این هست که آیا افزایش قد در بزرگسالی ممکن هست یا خیر؟ تبلیغات و دیدگاه های علمی و غیر علمی بسیاری پیرامون این مشغله ذهنی افراد وجود دارد که ممکن است بعضا اغوا کننده و بغضا آموزنده می باشد .

در این مقاله سعی شده که عوامل مختلف موثر بر رشد قد را شرح دهیم. عوامل متعددی می توانند به رشد بهتر و افزایش قد کمک کنند. دانشمندان بر این باورند که نقش عوامل ژنتیکی و وراثتی در طول قد انسان حدود 60 تا 80 درصد است و بقیه مربوط به عوامل محیطی شامل از تغذیه و ورزش می باشد..

سرعت افزایش قد انسان بین یک سالگی تا  بلوغ هرساله حدود 5 سانتی متر و در مرحله بلوغ، به حدود 10 سانتی متر هم می رسد اما این مقادیر در افراد مختلف ممکن متفاوت باشد..

برای دختران، این رشد انفجاری معمولا در اوایل نوجوانی شروع می شود. پسران ممکن است افزایش قد ناگهانی را در پایان دوره نوجوانی تجربه کنند.

به طورکلی رشد و افزایش قد بعد از گذراندن دوره بلوغ تقریبا متوقف می شود و بعید است که در بزرگسالی قدتان رشد کند و بلندتر شوید.

بنابراین در دوره نوجوانی و قبل از بزرگسالی کاری کنید تا ظرفیت رشد و افزایش قد شما به حداکثر برسد.

1.یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه های تازه ، غلات کامل و سبوس دار ، پروتئین ها و لبنیات هست مصرف کنید.خوردن غذاهای که دارای چربی های ترانس و اشباع شده می باشد و مواد قندی را به حداقل برسانید.

2. اگر داشتن بیماری یا سن بالا باعث شده تا قدتان تحت تاثیر تراکم استخوان کوتاه شود، مصرف کلسیم را افزایش دهید.

3. ویتامین D نیز برای سلامت استخوان مفید است. از منابع ویتامین دی می توان به ماهی تن، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ اشاره کرد.

4. با مشورت متخصص تغذیه و با حتیاط می توانید از مکمل هایی مانند قرص بون ساپورت ویتالی تون که حاوی کلسیم، منیزیم و زینک هستند مکمل های مناسبی برای افزایش قد هستند. 

5. از تاثیر خواب کافی و مناسب بر افزایش قد داشته غافل نشوید.

6. ورزش منظم علاوه بر اینکه عضلات و استخوان ها را مقاومتر کرده و به تناسب وزن و سلامت بدن کمک می کند باعث تولید هورمون رشد و افزایش قد می شود.

اما در بزرگسالی ورزش ، نشستن صحیح و تغذیه مناسب می تواند به تناسب اندام شما کمک کند و شما را قدبلندتر نشان دهد.

منبع:healthline

 

طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید